طراحی لوگو یکی از اصول اولیه و مهم برند سازی میباشد که قادر است در خلاصه ترین حالت ممکن یک کلیت بزرگ رابه تصویر بکشاند، دراین مقاله میخواهیم به تحلیل لوگو و انواع مختلف آن در طراحی لوگو بپردازیم.
نشان نوشتاری یا لوگو تایپ چیست؟
شانه نوشتاری ، نشانه ای میباشد که صرفا به جای استفاده از تصویر از کلمات ، حروف ها و نوشته ها استفاده میشود و برای معرفی کردن یک روزنامه یا یک شرکت به کار میرود و به طور فشرده و مفید یک هویت
را نشان میدهد.
نشانه ها یا همان آرم به چند دسته تقسیم میشود : نشانه تصویری – نشانه نوشتاری – پیکتوگرام
نشانه تصویری
خود نشانه تصویری دارای چهار دسته تقسیم بندی میباشد :
رابطه مستقیم : مثل تصویر یک مرغ برای نشان دادن یک مرغداری
رابطه غیر مستقیم : تصویر خورشید و درخت نخل برای نشان دادن شرکتی در خوزستان
نه مستقیم نه غیر مستقیم : نمایش نقوش سنتی ملی و اساطیری ایران مانند لوگوی بانک پاسارگاد
بدون ارتباط : که هیچ ربطی ندارد و خود باعث شناخت و به وجود آمدن یک برند جدید میشود مانند لوگوی اپل که یک سیب میباشد
نشانه نوشتاری
نشانه نوشتاری که به دو دسته تقسیم میشود : مونوگرام و لوگو تایپ
IBM یا BMW مونوگرام که نشانه یک حرف یا حرف اول میباشد مانند
Microsoft لوگوتایپ نشانه ای با نوشته کامل مانند
پیکتوگرام
پیکتوگرام ها در همه جا وجود دارند و روزانه پیکتوگرام های زیادی ما را هدایت و راهنمایی میکنند مانند علائم راهنمایی و رانندگی ، مکان های ورزشی و علامت های سرویس های بهداشتی